Loggbok 2001

19.12.2001
Julen nærmer seg og det gjør nytt år også. Vi, Team J & J, vil gjerne benytte anledningen til å takke alle som har støttet og fulgt oss i seilsesongen 2001. Vi ønsker dere alle en God Jul og et Godt Nyttår. MVseilerH J & J

03.12.2001 Båten er igjen inni oppbevaringshallen. Jørgen tømte båten for vann og utstyr. Nå skal skroget og båten få tørke skikkelig igjen. Herlig med begge åtene i hall. Slipper fortøyninger og øsing. Melgesen tar vi ut av "garasjen" når vi ønsker. MVseilerH

03.12.2001
Årets siste regatta Nisseseilasen 2001 ble gjennomført med stil. Etter en god start drog vi feltet for barbordhalser. På kryssen holdt vi godt følge med de store båtene. Når vi rundet Blia hadde jeg problemer med storseilskjøtet. Dette tapte vi verdifull tid på. Etter å ha kommet rundt skjæret fikk vi den ene fråde surfen etter den andre. Tok igjen en X-362 S som vi synes stod stille. Vi fikk etterpå vite at de hadde seilt 12-13 knop! Gjorde en taktisk blunder med å gå for langt inn i bukta på Sotra siden. Vi kom i mål som fjerde båt. Dette holdt til klasse seier og 2 pl. OA. MVseilerH

07.11.2001
Vår Contrast 33 kom igår inni en hall. Dette gjør at begge båtene vår står inne og tørker. Det er planlagt en del tetting og oppgradering av den båten. MVseiler

22.10.2001
Seilsesongen 2001 er over. Takk til alle som har bidratt til en begivenhetsrik sesong.

Det er lenge siden det har vært oppdatering i loggen. Det vil om kort tid komme innformasjon om hvordan siste delen av sesongen har gått. Det jobbes også med å få sidene bedre. Målet vårt er å få en levende og bra nett side, men dette tar litt tid. Takk for tålmodigheten.

29.08.2001
I går seilte vi 11 MOD. Det gikk bra vi hadde en god kryss (siste del) rundt og satte spinnaker. Drog godt i fra ned mot Barlindsholmen, hadde en dårlig kryss, lenset ut krokanes, hadde så en litt dårlig kryss. Rundt Mandal og satte spinnaker med en gang og hadde en god lens ned til Krokanes, godt nedtak. Fin kryss og god lens ned mot Barlindsholmen igjen. Kryssen i mål var grei. Alt i alt en grei regatta, men det er rom for forbedring. Spesielt på kryssen med den riggen (check stag etc). Vi hadde gøy sammen med Peder og Per Arild.

Da vi kom hjem etter regattaen tok vi ut alt av båt, tømte den for vann og rengjorde den skikkelig. Vi tørket seilene og skylte av skjøtene. Jørgen satte på transporttrekket. Vi har iløpet av uken klargjort båten for transport, sjekket reise ruten,bestilt ferje, sørget for at mannskapet kommer seg ned osv osv. Det er mye forbredelser for en slik transport og for et slikt mesterskap. Det nærmer seg nå og vi gleder oss. MVseilerH

Vi kom et stykke nedpå i Baker & Huges regattaen, men vant en pose med Hempel båtprodukter. Sosialt sett så var regattaen fin, seilmessig så slo vi de andre Melgesene med den god del. Hadde et par gode avgjøresler blant annet i start, på kryssen ved Hundvåg og et nedtak. God seilt i en håpløs regatta, det er bedre med baneseilaser helt klart.

24.08.2001
Reiser i dag til Stavanger for å prøve å vinne Baker Hansen regattaen. Det er påmeldt 65 båter og vi starter etter Gundermetoden. Det er 4 M-24 påmeldt. Mannskap i helgen er Vidar Flø, Jørn Haga, Jørgen og Jens. God helg seiler venner !!!

Mannskap til EM er i orden. Det er gledlig å slippe å tenke noe mere på det. Jørgen og jeg seilte 11MOD på tirsdag. En mindre god start og 2 halvgode spinnaker heis gjorde at vi ikke tok OA seieren. Båten går så det fyker etter. Seilte ut i Karmsundet med spinnaker etter seilasen. Vi surfet og planet avgårde i +15 knop. Herlig følelse. God pumping karer!!

20.08.2001
Slik det ser ut nå dropper vi tirsdagen i morgen. Vi skal seile Baker Huges regatta i Stavanger til helgen. Så er det EM. Vi må få mannskap i løpet av uken for i det hele tatt og kunne dra. Vi håper Per Moberg kan hjelpe oss med dette. MVseilerH

Mannskap i årets NM i Stavanger var Jørn Haga, Kjartan Iversen, Jørgen og Jens. Kjemien var meget bra og vi har hatt en opptur i NM. Vi har lært mye og vi har hatt perfekte seilforhold i Stavanger. At vi avluttet mesterskapet med en 9 plass var bra. Vi sliter med startene. Boathandling, merkerundinger sitter. Vi må jobbe med startene å få seile i fri vind i stedet for å bruke en hel regatta for å få det. Fartsmessig ligger vi der vi skal. Håper at dette crewet kan seile sammen igjen. MVseilerH

Vi har hatt et kjempe NM. Resultatmessig ligger vi litt etter det vi hadde håpet på, men vi forbedrer oss hele tiden.

13.08.2001
I dag er det fri fra alt som heter seiling. Det er på tide å lade batterier frem mot NM i Stavanger.

Søndag Banseilas på Sletta 5. seilas - 2 pl. fra start til mål. Vi måtte ha 3 pl. eller bedre for å vinne. Vi seilte for å vinne seilasen, men ble nr.2 10 sek. etter Marella IV i mål. Vi endte dermed med 3 første plasser og en 2 plass som tellende. Vi vant dermed Melges 24 klassen i årets Haugesund Race Weekend. Der er vi kjempefornøyd med. De som seilte denne helgen var Jørgen Wathne, Kjartan Iversen, Per Olav Oddenes og Jens Wathne.

Søndag Baneseilaser på Sletta 4 seilas - Veldig varierende vind med mye tung gammel sjø og byger. Hadde god fart, men slo ikke på en av de mange skiftetene på første kryss. Dette gjorde at vi rundet som nr.2. Vi jobbet utrolig bra nedover på første lens med JM-3 oppe. Jibbet midtveis over til barbord for å få mer trykk. Dette gjorde at vi hadde tatt ledelsen ved bunnmerket. Ledet opp kryssen og rundet først. På lensen lot vi Nils gå ut på barbord med mer trykk. Marella IV seilte med VMG og når trykket falt seilte de fortere enn oss. De ledet ved siste bunnmerket. Vi slo direkte og var på en lift, mens de headet. Når vi headet slo vi og det gjorde de også. Vi var da igjen på en lift og de på en header. Vi kom inn og vant seilasen med en 1/2 meter. Utrolig deilig.

13.08.2001
Lørdag Baneseilaser i Karmsundet 3. Seilas - Grei start, men seilte oss bort fra en klar annen plass. Vi ble tilsutt nr.4.Dette var urutinert av alle ombord. Med dette resultatet lå vi på andre plass etter første dag. En dag med forhold som vi hadde behersket bedre enn på lenge. Vi var fornøyd med de to første naturligvis. Marella IV ledet med 2 poeng på oss.

Lørdag Banesilaser i Karmsundet 3. Seilas - Hadde et litt dårlig start, men seilte taktisk bedre og bedre utover i regattaen. Jibbet før Marella IV et par ganger og tjente på det. Seilte en bedre siste kryss. Vi seilte skiftene bedre og tok kraftig innpå Marella IV. Det ble en dramatisk slutt på denne seilasen. En Ekspress slo rett før mållinjen for å gå i mål. Dette gjorde at Marella IV fikk den på styrbord og måtte falle av. Vi slo i hekken på Ekspressen og kunne vippe baugen opp til en nye seier 2 sek før Marella IV. Tett og spennende seiling.

Lørdag Baneseilaser i Karmsundet: 1. Seilas - Ledet etter kort tid og holdt ledelsen hele tiden. Vanskelige forhold med strøm og varierende lett vind gjorde det at man måtte seile etter trykket. Det klarte vi best av alle og tok Line Honurs. Vi prøvde den nye VMG spinnakeren og det luktet det svidd av.

13.08.2001
Fredag trimmeseilas: Etter en meget kaotisk start kom vi oss avgårde som siste Melges 24. Etter starten fikk vi opp farten og drog i fra de andre Melgesene. I mål var vi neste 7 minutter før neste M-24. Vi kom på 9 pl. overall, ikke så værst. Vinner Elida II fra HS.

Melges 24 - Haugesund Race Weekend 10-12 aug 2001 1 349 Party Girl Wathne Jens Haugesund 1,1,1,2 3 2 279 Marella V Nordenstrøm Nils KNS 2,2,1,1 6 3 308 Bastia Slettebø Karl Erik KNS 4,3,2,4 24,7 4 286 Baker Hughes Reimers Nils Stavanger 3,3,3,4 25,1 5 339 LA-8-PV Risa Snorre Stavanger 5,4,5,3 33,7

06.08.2001
I går vi utpå igjen. Jens, Jørgen og Per Olav fikk gjenomført en meget god og konsentret trening som for det meste var boathandling og pussing av teknikk. Dette var en meget god trening. Fikk rigget ned båten og satt den i krybben slik at vi idag kan gå over masten. Mastefoten skal repareres og ellers så skal masten vaskes/bones. SeilerH

På lørdag var Jens, Jørgen og Per Olav ute å trente. Vi benyttet det fine være til seile mesteparten av fredagens rute. Dagen ble brukte til å diskutere strøm og taktikk. MVseilerH

04.08.2001
Jørgen gjorde i går en kjempe jobb med på pusse og bone hekken. Idag skal vi sette på fokken og klargjøre for helgens trening. Det er meldt varierende vind. MVseilerH

02.08.2001
Vi avsluttet første runde på kjølen igår. Etter å ha pusset den ned rubbet og bonet vi kjølen. Ripene er borte og kjølen er glatt. Vi regner med å trene på lørdag og kanskje seile regatta på søndag. MvseilerH

01.08.2001
I går meldte vi oss på til EM i Italia, nærmere bestemt Gardasjøen. Mesterskapet går fra 30aug - 7sept. Det forventes en plass mellom 75-90 båter på startstreken.

I dag begynner høstsesongen. Vi har et hektisk program foran oss så følg med!! I går sparklet vi opp de små 'skadene' vi hadde på skrog og kjøl. Vi regner med i dag å bruke adskillige timer for og pusse ned disse overflatene slik at vi er klar for å seile raskt.

23.07.2001
Oppturen begynte relativt raskt. For på avslutningsdagen av VM gikk vi på U2 konsert i København's Forum. 12000 elleville fans, 50 varmegrader og mye av de gamle sangene. Det er bare et ord som summerer opp det hele og det er FANTASTISK. En liten skuffelse at Party Girl ikke ble spilt.....

VM i X-99 i København var det 3 på rad. Vi kom ned dit med gode forhåpninger med å gjøre det godt. Tune up regattaen gav oss lovende resultater. Så at vi tilslutt havnet på en 40 plass er skuffende, men marginene er utrolig små. For å gjøre det godt i VM som dette må man ha ett samkjørt mannskap, utstyr som fungerer, gode seil og en taktikker. Jeg kunne ha sagt hvis hvis hvis så hadde det og det skjedd. Det gjorde det ikke og det er skuffende.

Første dagen i VM var skuffende. Vinden var veldig varierende og selv de lokale seilerne hadde problemer i det 75 båters store feltet. Vi hadde en god diskusjon oss i mellom på hvilke ting vi kunne gjøre for å forbedre oss. Startene var noe av det viktigeste. Kom du ut og seilte på det jevne vil en havne på den øvre halvdelen av resultat listen. Vi fikk så vårt beste enkelt resultat som var en 10 pl. Det var resultat av en god start og god taktikk. Så fikk vi kansellert en regatta der vi lå meget godt an. Vi hadde blitt fra 5-7 i den. Så fikk vi et svart flagg og dermed var vi langt nede på listen. 40 plass totalt er vi misfornøyde med. Vi hadde håpet på topp 20.

23.07.2001
Først vil jeg begynne med Dansk åpent mesterskap. På startlinjen lå det 55 båter. Vinden var lett og det passet vår båt godt. Genoa 1 var godt brukt og gav oss god fart i regattaen. Relativt gode starter gav oss også fri vind og noen gode resultater. Med en tellende serie på 12,13,16 og 18 fikk vi tilslutt en 15 plass av 55. Det var vi godt fornøyd med. Håpet for å gjøre det godt i VM steg.

Hei igjen seilervenner og intresserte. Det har vært en hektisk tid vi har vært inne i. Det har lite oppdateringer, men det blir det nå en endring på.

26.06.2001
Var i går kveld ute med TV Haugaland. De skulle lage en liten reportasje om oss og vår Melges 24 satsing. Det var også viktig for dem å snakke om det forestående X-99 VM. Dette innslaget vil bli sendt på lokal TV mandag 9 juli. Stay Tuned!!!

De siste dagene med vekttap er ikke deilig, men nødvendig. Vi er meget nært målet så det er bare den siste etappen igjen. Vi kjører til Kristiansand i ettermiddag. Der tar vi ferge til Hirtsals for så å kjøre ned til København. Vi gleder oss til dette VM i X-99 og håper på gode resultater. Jeg skal oppdatere når jeg kan. MVseilerH

21.06.2001
Videre er det planlegging av de 3 mesterskapene som står på programmet. Vi ønsker at de som skal seile Haugesund Race Weekend også skal seile NM og forhåpentligvis EM. Her er det viktig å få kablen til å gå opp.

Team J & J holder for tiden på å sette sammen ett lag som skal seile Travemünder Woche. Det er åpent tyskmesterskap i Melges 24. Det er her neste års VM skal seiles. M-24 klassen er flyttet fra Kiel til Travemünde.

1 Frimann VII 1:28:09, 2 Party Girl 1:28:50, 3 Selsea III 1:35:13

20.06.2001
I gårsdagens regatta gjorde vi noen bra ting, men vi gjorde også noen dårlige. Jeg hadde en utrolig dårlig start. Vi kom ut som første båt, men 8 sekunder etter at skuddet var godt. På kryssen hadde vi kraftig mot strøm som vi valgte å seile i for det virket som at det vat bedre trykk lengre ut i sundet. Dette trykket oppveide ikke fordelene med å seile i mindre størm og vi tapte en god del på dette. De andre hadde et bedre veivalg enn oss og de fortjente dermed å vinne. _/) ~ ~

19.06.2001 Værmeldingen idag sier at vinden skal dreie mot syd og øke i styrke og det vil være flott for ettermiddagens seilas. Mannskap for denne regattaen er Jørgen, Jens, Johan Nilsen og Johan Rassmussn.

19.06.2001
I dag er det 2. seilas i Karmøy Designs baneseilas. Det er meldt bris med variable retning. Vi satser her på å gjenta bedriften fra forrige tirsdag. Dette blir den siste lokale seilasen før 'ferien'. Vi skal som kjent seile X-99 VM i København med en Engelsk båt som ifjor.

19.06.2001 I dag står det en artikkel om Team J & J i Haugesundsavis.

18.06.2001
I dag gjorde Jørgen en kjempe jobb med å pakke ut av båten og rigge den slik at det aller meste er klart til morgendagens seilas. Dette er gull verdt Jørgen.

17.06.2001
For å oppsummere helgen så kan man si at det å seile Melges 24 fort og godt i alle situasjoner krever et samkjørt mannskap. Koordinering, timing og teknikk er stikkordene. Dette sammen med bedre strategi er det som skal gi oss bedre resultater i fremtiden. Vi er misfornøyd med helgens resultat og har etter endt reggatta gått gjennom de tingene vi gjør og ikke. Dette er en kontinuerlig prosess som vi aldri blir ferdig med. En ting er sikkert og det er at vi krummer nakken og går på videre. Sammenlagt resultatene finner du her:http://www.melges.no/brev/tonsberg.htm

Ny giv og nye sjanser. Igjen ble det veldig varierende forhold. Vi opplevde ingen 180 grader vindsikft i dag, men vinden endret seg ganske mye i styrke og retning. Lå veldig dårlig an i første løpet, men vi bet sammen tenne og seilte inn 4 båter på de to siste leggene. I den siste regattaen burde vi ha endt høyere, men vi lukket ikke luken skikkelig. Etter dette forsvant vinden og seilasen ble avsluttet.

16.06.2001
Tildels veldig vanskelige forhold gjorde resten av dagen vanskelig. I den siste regattaen hadde vi mest vind av de seilasene i dag, men i denne regattaen hadde vi også det desidert korteste løpet. Det var veldig mye rotesjø og det var vanskelig å holde farten oppe. Det var en dårlig avsluttning på dagen. Startene var får dårlig og vi tok noen sjanser som vi ikke lyktes med.

I den andre regattaen var vinden veldig varierende både i styrke og retning. Den siste kryssen med vind i gjorde at vi seilte oss en del opp. Vi fikk der en 11 plass og det var vi veldig godt fornøyd med. Leverte her inn en protest på at en annen båt var borti siste kryss merke med bommen, den førte ikke frem. Humøret var bra og vi gjorde hverandre gode.

Starten i første regatta endte med en generell tilbakekalling. Dette viste hvor aggresive de 23 startene båtene var. Veldig varierende vind gav veldig varierende resultater. Vi valgte å gå på styrbord hals og ble litt for grådig og gikk for langt ut på vingen før vi slo tilbake. Dette gjorde at vi ble liggende litt etter. Se på total resultatet etter to dager.

16.06.2001
Stod opp tidelig og laget frokost. Smørte matpakker og fikk med oss drikke. Rengjorde båten og fikk ombord de siste utstyret før vi gikk fra bryggen som tredje båt. Turen ut til Vierskjær og baneområdet tok omlag 45 min. Da vi ankomområdet stod Christen ombord i start båten. Etter at han var kommet ombord, giret vi om. Tok en kryss opp over banen, trimmet riggen til rådende vind, satte så gennakeren for å falle ned mot starten. Vi var klare for første regatta.

15.06.2001
Kom oss relativt tidelig avgårde slik at vi ankom Tønsberg i 17 tiden. Rigget båten og fikk den satt på sjøen som andre båt. Det var deilig å ha satt opp fokken og gjort det meste klart. Tok inn på Furustrand Camping plass og spiste en sen middag i Greske omgivelser før vi la oss tidlig.

13.06.2001
Fikk rigget ned båten og vasket den før vi satte den i hengeren. Allerede da vi kom til kai flyttet vi fokus mot rankingen i Tønsberg til helgen. Skjøter ble spylt og seil ble tatt hjem til tørk. Nå gjenstår det å få pakket ned i båten og få på transport trekkene. Vi begynner nå å tenke på vind og baneforhold uten for Fjærholmen. Igjen er gode forbredelser halvparten av jobben. Vi regner med å kjøre fra Kopervik en gang mellom 9-11 på fredags formiddag.

I gårsdagensfelt var det en Melges 24, en 11MOD og tre X-99. Vi vant og den X-99 som ble nr.2 var 2m37s etter oss på utregnet tid. Båten etter dette var også en X-99, den var 9m06s etter oss på korrigert tid. Mannskap ombord i Party Girl var Jens, Jørgen, Johan Nilsen og Per Olav Oddenes. Regattaen igår var helt kontrollert. Vi hadde ingen problemer underveis, det var en god følelse. MVseilerH

Etter en god start gjorde vi et dårlig slag. Vi burde ha godt styrbords halser helt ut. Det skjedde også på den påfølgende barbord hals. Etter runding fikk vi opp gennakeren, som de eneste. Lensen var en rask affære med frådesurf i 15-18 knop. Det ble fort en stor luke til de andre konkurrentene. Tok ned gennakeren tidlig for å kontrollere og være klar for kryssen. Etter en OK kryss med et par meget kraftige rosser som gav dårlig VMG, fikk vi opp 'panser' genakeren igjen. Ny rask frådesurf - herlig. Kom i mål som første båt og vår tid gav oss en klar totalseier.

13.06.2001
Karmøy Design Baneseilas Nr.1. Vi fikk med oss en fjerde mann og det trengte vi under de rådene forholdene. Vinden var varierende, men det var 22-24 knops vind i kastene.

12.06.2001
Mannskapet til rankingen i Tønsberg er klart. Jørgen, Jens, Johnny og Christen Iwe. Christen har seilt masse M-24 før, samt andre en-type klasser. Det blir spennede å se hva vi får til i sammen. Vi setter kursen mot Tønsberg på fredag. Det første varselskuddet går kl. 11.00 på lørdag og det vil ikke bli startet regattaer etter kl 16.00 på søndag.

De som følger oss jevnlig har eller vil ganske raskt merke at det begynner å skje ting på denne siden. Håvard har gjort og gjør en kjempe jobb med å lage en best mulig side. Siden med bilder begynner nå og ta form. Følg med i fortsettelsen.

11.06.2001
I morgen er det første av i alt 4 seilaser i Karmøy Designs baneseilas. Det gleder vi oss til og vi melder oss på idag. Mannskapet fra sist tirsdag stiller opp igjen, men vi trenger en fjerde mann. Dette er en seilas vi gleder oss til. Interesserte kan følge oss fra kaien og på land langs løypen. Jeg oppfordrer de som ikke skal seile til å gjøre dette. Seilingen vil utelukkende foregå i Karmsundet.

Vi begynner å gjøre oss klar til Melges Ranking i Tønsberg til helgen. Vi har ordnet oss overnatting og påmeldingen blir gjort i løpet av dagen. Når det gjelder mannskap ser dette også ut til å ordne seg ganske greit. Begynner å glede meg allerede. MVseilerH

06.06.2001
Denne regattaen var en av de bedre vi har seilt på tirsdagene i år. Teknisk hadde vi full kontroll. Rigg trimmen satt og vi ombord gjorde de rette tingene Vi som seilte var skjønt enig om at dette var gøy. Det som også var gøy var å seile hjem etter at vi hadde tatt inn alle båtene. Vinden økte i styrke og da vi fikk opp gennaker fløy vi av gårde i 20+ knop. En fantastisk av slutttning på seilasen. Da vi kom inn til Fina løftet vi båten på land, vasket den og satt den rett i hengeren. Det føltes veldig rett og gjøre den på denne måten. MVseilerH

Løype E og vind mellom 8-14 knop med 220 garders retning. Like forhold for alle. Vi hadde en meget god lo start og slo på våre konkurrenter. Vi ledet rundt Austdjupet, en ledelse som ble større etter at vi seilte meget godt gjennom Krokanes. På lensen ned til Mandalsflu dro vi ytterligere i fra. De eneste som han med nedover var 11 MOD gutta. Etter runding seilte vi en god kryss og når vi tok ned gennakeren etter Balsane så vi ingen av båtene i den største klasse. Når vi rundet det østligeste merke var det bare 2 båter foran oss. Den siste tok vi med kråkholmsflu. Når vi da satt opp gennakeren gikk det raskt ned mot mål. Først i mål. Deilig!!

05.06.2001
I dag er det tirdagsregatta og mannskap for kvelden er: Jørgen, Jens og Johan. La oss håpe at det blir vind. Det ser dårlig ut akkurat nå, men ting endrer seg fort.

04.06.2001
Hjemreise. Etter å ha bodd hos og spist lunch sammen med Mr. Chappel, tok vi tuben ut til Heathrow for så å sett kursen mot Haugesund. Bye for this time, England.

03.06.2001
Etter å hatt en liten uformell veiing av mannskap, litt kjøp av utstyr og en diskusjon med en mulig 6 mann bar det tilbake til London. Skjønt enig om at vi hadde fått gjort en del i løpet av helgen. Vi ble enig om en plan og hvilke målsetninger vi har foran dette mesterskapet. Nå er det meste gjort før Dansk åpent mesterskap som begynner onsdag 27 juni med det påfølgende VM som går fra 30.06-06.07. Jøss hvordan tiden flyr.... MVseilerH

Seilasen var en trening og ble betraktet som dette. Vi seilte etter første regattaen en tur over bukta til Cowes. Vi krysset the Solent på ebbing tide og opplevde en størm på 3-4 knop. Slettes ikke så sterk strøm som det kan være på disse trakter. Fikk sett Ellen McArthur's Open 60 Kingfisher på nært hold uten for the Royal Yacht Squadron der starten på Volvo Ocean Race går. Krysset oss tilbake til Hamble der vi gjorde båten klar for opptak. Masten skal ned før båten blir lastet på en lastebil og kjørt til Danmark. SeilerH

Etter å ha spist toast med syltetøy og drukket te. Kom vi oss avgårde ca. kl 08. Trafikken oppover var ikke så værst, så dette gikk radig. Kom ut til Hill Head der starten for regattaen skulle gå. Fikk start instruksene utlevert av start båt. Området mellom Cowes og Hamble heter the Solent. De som har vært der vet at det ligger mye flere en 40 merker i dette området og uten et godt kart er det ikke lett å finne ut hvor alle merkene ligger. _/)*

02.06.2001
De andre skulle være i båten kl. 10.30, men pga mye trafikk ble noen litt sene. Da vi endlig kom oss utpå fikk vi raskt fordelt arbeidsoppgavene og tatt fatt på treningen. Boathandlingen fikk vi fort inn og kunne konsentrere oss om treningen. Det er herlig å gå ombord i en båt som har mye seilforståelse. Simon og David har ikke fått seilt så mye i år pga arbeid. Så de trenger de timene de kan få på sjøen. De har heldigvis seilt mye en-type fra før så de vet hva det hele går ut på. Treningsforholdene var perfekte 10-16 knops vind og sol. Da vi kom inn var det bare å vrenge av oss og få på shorts. Etter å ha pakket ned båten kjørte vi til Chichester med Will. Der bor nemlig Tim Boswijk som seilte med oss i Haugesund Race Weekend i 98. Tim grillet kylling til oss, nam. Det ble en tidlig kveld for oss alle. Neste dag hadde vi meldt oss på en regatta som startet kl. 10. Dette gjorde at måtte begynne å kjøre mot Hamble senest kl. 08. MVseilerH førte inn i loggen: førte inn i loggen:

28.05.2001
Kl. 1.30 endelig hjemme og rett i horisontalen. Dette var avsluttningen på en fantastisk uke med seiling tirsdag, onsdag, torsdag, lørdag og søndag. Dette begynner å bli bra. Takk til Johnny og Håvard som var med oss i helgen. MVseilerH

27.05.2001
Miljøet har en god skikk å la de som skal kjøre langt få komme på land først. Først gikk svenskene, så oss og deretter en Yngling som skulle til Trondheim. Dette sammen med gode resultater idag gjorde at det ble lettere å kjøre hjem til Haugesund. Resultat listen viser at de beste havner oftest på toppen av listen. Se http://www.melges.no/brev/kns_springcup01.htm for fullstendige resultater. MVseilerH

Det som var litt synd i dag var at vi var innblandet i 3 tette situasjoner der to melgeser var borti hverandre. Det er blitt en liten uvane for seilere i Melges feltet til å ta sjanser og dette skjer ofte i merkerundinger. En gang ble vi kjørt i hekken under en runding og de to andre gangene klasket vi sammen side ved side. Det er en uvane og blir protestert på i fremtiden, uansett om vi skal kjøre hjem etterpå. Dette legger en liten demper på gleden ved å seile Melges i et slikt felt og på et sånt nivå.

Stod opp til vind i trærne og sol i øye. Spiste frokost og smurte niste. Gikk ned i båten å trimmet om riggen. Det var vestlandsforhold i Oslo og humøret steg igjen. Etter å ha lagt opp en bedre start strategi kom vi bedre ut og hang mye bedre med. I andre regattaen var vi 5 båt på første merke. Høyden og farten på kryss var i en annen dimensjon. Herlig. Mannskapet jobbet godt sammen og vi hadde det gøy. Det manglet nå litt på det taktiske. Vi gjorde noen feilvalg og var litt uoppmerksom. Gjør man det så raser man ned på resultatlisten i et slikt felt. Vi avsluttet dagen med 12, 9 og 8 plass. Det var bedre!!!

26.05.2001
Etter dagens seilaser inviterte Peder en mengde av seilerne hjem til seg. Etter en kort visit hos Mc D og en rask dusj kom de første seilerne. Det var en veldig hyggelig sammenkomst der vi fikk svar på noen av våre spørsmål. For klassen var dette ett godt tiltak som alle satt pris på. Den 'nye' svenske båten synes iallefall at det var bra. De var helt i toppen etter første dag og gikk hjem tidlig. Vi fikk oss også en god natt søvn.

Stod opp tidlig for å spise frokost og smøre niste. Det var rolige vind forhold og det så ut til å bli NM i driving i Bundefjorden denne gang også. Så fylte vinden inn fra S-SE, etter en halv times utsettelse. Det ble en sånn bris vi alltid har ønsket oss under en ranking. Humøret steg og NM driving var fjernt fra vårt minne. En veldig kort start linje og klar favorisering av barbord bane halvdel gjorde tingene litt kronglete. Vi presterte 3 dårlige starter og i tillegg til dette hadde vi slakke under vant. Vi tapte høyde hver eneste gang vi hadde noen å sammenligne oss med. Resultatmessig var dagen en katastrofe. Men etter diskusjon med flere av de beste Melges seilerene i Norge la vi om trimmen på undervantene og fokke trimmen. Humøret var labert, men det kunne bare gå en vei og det var opp.

25.05.2001
Stod opp, tok med oss utstyret og kjørte til Hirtsals. Derfra tok vi Color Line til Oslo. Vi ankom tigerstaden kl 18 og tok farvel med en del mannskapet. Ble så kjørt til Dronningen av noen av mannskapet på NorX. Pakket ut Melgesen og satt opp masten før vi drog opp til Peder. Innstallert oss på rommet og dusjet før vi grillet kvelds. La oss tidlig for å være utvilt til i morgen.

24.05.2001
Noen timer senere fikk vi ett foreløpig resultat som viste at vi hadde vunnet vår klasse med 13m 48sek til neste båt som var Fram XII. Eier og mannskap var utrolig godt for nøyd med dette. Vi feiret seieren med ett skalldyrbord og kald Hof. Utrolig deilig seilas på barbord halser i en fantastisk båt med hyggelige mennesker og fint vær. Hva mer kan en be om?

Vi hadde blitt advart mot rotesjøen langs Svenskekysten og den gjorde at farten ble noe lavere. Hadde vi hatt den litt mer inn fra akter kunne vi lett å holdt høyere fart. Solen stod opp i øst og gav oss et fantastisk skue. Vi følte oss alle priviligerte for vår deltagelse. Når det ble så lyst at vi kunne se båtene igjen, lå det en Luffe 43 foran oss et stykke. Han falt av og vi skar oss forbi han. Foran oss kunne vi skimte Fram XII og en Swan 48. Når vi rundet merke ved Svenske kysten og satt kursen for Skagen ble det en kryss med stikk i skjøte. Farten var upåklagelig og båtene bak oss forsvant. Vi gikk i mål 09.45 bare 10 minutter etter Fram XII. Skagen havn ble etter hvert fylt opp med seilbåter. Det var for det meste Norske og Svenske seilbåter som lå inne. Etter å ha ryddet båten var det å dusje ta på seg shorts og få noe mat i kroppen. førte inn i loggen:

21.05.2001
Denne uken blir meget hektisk. Først blir det vanlig tirsdagsseilas, deretter er det å løfte båten opp i hengeren for å pakke den ned for Oslo-tur. Onsdags morgen kjører vi over fjellet til Oslo. Setter der igjen båten og kommer oss fort ned til Åsgårdstrand. Der går nemlig starten på årets Hovdan Skagen Race. Vi skal seile IMX-40 med den norske importøren. På fredags morgen går Color Line tilbake til Oslo der vi skal seile KNS Vår Cup. Dette er årets første ranking med 8 planlagte seilaser. Det blir spennende. Vi oppdaterer når vi kan.

Jørgen og Gunnar la på den nødvendige massen på bulben igår. Idag vil det bli gjort overflate arbeid slik at det er glatt og fint. Jeg bonet båten under vannlinjen. Vi har kjøpt inn en industri bonemaskin med to hoder. Dette fungere meget bra og resultatet blir deretter. Det skal bli godt å bli ferdig med kjølen. MVseilerH

19.05.2001
Melgesen står nå på land i en FC8 krybbe og det vil i helgen bli gjort litt arbeid på bulben. Det er godt å ha gjort før KNS Vår Cup som er neste helg. Vi leter etter en fjerde mann til helgen. Dette får vi en rask avklaring på. De som definitivt skal være med er Jørgen, Jens og Johnny. God helg seilere !!

16.05.2001
Resultatene for gårsdagens regatta foreligger. Overall resultatet ble som følger: 1. Party Girl 2:33:46 2. Sorry 2:34:34 3. Ellida II 2:41:43 Dette resultatet er vi fornøyd med. MVseilerH

I dag går 349 på land. Det har allerede ligget ute lenge og det skal bli godt å få henne opp. Vi har fått låne en FC 8 krybbe, der Team J & J planlegger litt små reperasjoner i nærfremtid. Jørgen har planlagt dette og det er en nødvendighet før KNS Vår Cup i Oslo 26-27 juni.

16.05.2001 Det vil så snart resultatene forligger, komme en oppdatering.

16.05.2001
Under gårsdagensregatta fant vi ut at vår 'panserede' Sobstad fokk passer dårlig for forhold under 6 knop. Den er for stiv og gir dårlig fart. Dette er et godt argument for å bruke Key West fokken på lysregattaer i lite vind. Det er også noe å ta med når man ser på Team J & J's totale seilgarderobe. Jørgen jobbet i går intensivt med trimmen av fokken, hans kommentar var at han hadde vanskeligheter med å få den formen han ville ha. Han gjorde en meget god jobb ut i fra rådene forhold og med det 'panserseilet'.

16.05.2001 Vi seilte tirsdagsregatta nr.3 igår. Mannskap som forrige gang. Jørgen, Jens og Jannicke. Løype E ble seilt denne gang. I første start var det fra nord, men vind fylte inn fra sør i det vi startet. Vi fikk en 'dårlig' start. Tok et tidlig slag og gikk for langt. De første båtene kom raskere inn i mer vind og drog i fra. Fustrerende, men det er bare å jobbe på for regattaen er ikke avgjort før man er i mål. Tok inn på en god del på kryssen i Karmsundet, selv med noe dårlige slag. Lensen fra Mandalsflu til Krokanes gikk som bare det og så var vi første båt. Dette holdt til mål som denne gangen ble ved Rauholmsflu. Rune Lande tok over inntakelsen av båtene bak og det var vi takknemlige for.

15.05.2001
Bestilte spiler i Key West fokken igår. Det gjør at akterliket ikke får den spoilerformen og det blir spennende å se hvordan det fungerer. Ellers så er jakten på en komplett seilgarderobe i gang.

Halvveis i mai allerede, tiden flyr. I dag er det ny regatta, treningsregatta. Det ser ut som om at det kommer til å blåse frisk bris ut på ettermiddagen på kysten. Mannskap er Jens, Jørgen og Jannicke. Kommer med mer i løpet av dagen.

14.05.2001
Vi seilte med det nyeste storseilet i helgen, det var ren nytelse. Vi så at det å være oppdatert på seilfronten er meget viktig. Det er derfor ønskelig med en ny genaker i løpet av kort tid, en Code 2A genaker. Et bedre storseil til trening og Lysregattaer er også ønskelig. Vi jobber med saken.

Farten på kryss i lite vind er merkbart bedre enn i fjor. Vi er mindre overtrimmet og rulleslagene blir stadig bedre. Viktigheten av rulleslag og rullejibber kan ikke stresses nok. Nå gjelder det å seile med samme fart men litt høyere og det er millimeter teknikken som må terpes. Teknikken i start og ved rundinger trenger også finpolering. Vi så hele superfinalen på søndag og plukket med oss en del ideer til forbedring. Riggtrimmen er ikke lengre et tema. Vi seiler også fort og lavt på lensen, men lensen var der vi 'slet' mest i helgen. Dette må bli bedre.

I den seilasen som ble seilt fikk vi en 7 plass av 15. Det er vi fornøyd med. Det ble generell tilbakekalling i første starten. Vi var over linjen, Herman presset oss over. I neste start var det vi som presset Ernst & Young over linjen. De ble scoret OCS og vi fikk en god start. Vi var 5 opp til første kryssmerke og dette i relativt lite vind. Stemningen var merkbart bedre enn i fjor. Hodet var mer ut av båten og teknikken satt. Etter to dårlige genaker sett og veldig varierende vind seilte vi oss litt ned. På slutten av siste lens forsvant vinden. Vi burde ha fortsatt lengre på barbord, men vi jibbet istendfor inn mot midten og stoppet. Vi krenget båten maksimalt for å minske vår våte overflate og fungerte. Vi tok Semcon på målstreken samt vi holdt båten som kom bakfra med 'vind' bak oss.

22.05.2001
I dag erdet mye som skjer. Først tirsdagsregatta så kjøring til Oslo. Dette krever god planlegging og overskudd. Vi gjør en del i løpet av dagen og resten tar vi etter regattaen. Jørgen skal selv løfte opp båten idag. Det blir spennende. Vi blir en del borte nå, men oppdaterer så fort vi kan. MVseilerH

22.05.2001 Jørgen gjorde igår en kjempejobb, etter at han og Gunnar sparklet båt på søndag. Bulben ble pusset ned med våt-slipepapir slik at den glir lett gjennom vannet.

21.05.2001

19.05.2001

16.05.2001

Det vil så snart resultatene forligger, komme en oppdatering.

15.05.2001

15.05.01

14.05.2001

11.05.2001
I dag reiser Jørgen og meg inn for å seile Aker Brygge Cup. Kjartan Iversne og Johnny Slettli Hansen er med som mannskap. Vi skal seile så godt at vi havner i superfinalen på søndag!! Vi skal iallefall gjørde det som står i vår makt. Håper vi får vind inne i Bunnefjorden, slik at det blir seiling og ikke driving. Vi oppdaterer når vi kan. God helg fra Team J & J

10.05.2001
Resultatene fra tirdagsregattaen er lagt ut på http://home.no.net/karmoys/resultater2001/page2.html Vi vant overall med 5m16sek til neste båt, utklassing. Det er vi godt fornøyd med!

09.05.01
Vi fortsatte jobben med riggtrim under regattaen i går. Vi seilte med en rake på 11,20 og riggen i base. Det virket som om vi gikk fort å høyt. Skjøtepunktet på fokken ble flyttet et bak. Dette åpnet spalten litt mer mellom seilene og gav en positiv effekt på farten. Ser man bort fra en litt dårlig start, et le slag vi burde ha tatt og noe andre små ting så gjennomførte vi en god regatta i går. Alle ombord var iallefall enig om at det hadde vært gøy.

09.05.2001
Det ble lett vind (3-10 knop) i regattaen som ble seilt etter bane alternativ A. Dette var det samme som sist, så vi la vekt på de tingene vi gjorde feil sist. Seilingmessig gjorde vi en klart bedre innsats. Vi jobbet med de rette tingene og konsentrerte oss om det som var viktig. Dette gav resultater og vi var først i mål. Vi valgte å avkorte ved Barlindsholmen, noe vi mente at var rett da det var bra med trykk på lensen ned til linjen. Resultatene foreligger ikke ennå, men vi mener at vi har gjort det meget bra.

08.05.2001
I dag er det den andre tirsdagsregattaen i vårserien. Meldingene er varierende, men alle sier lite vind. Det kan være bra gjennomkjøring før en helg i Bunnefjorden med lite vind. Mannskap i kveld er Jørgen, Jens og Jannicke.

07.05.2001
Her kan dere finne informasjon om Akerbrygge Cup: http://www.akerbryggecup.org/ MVseilerH

Vi startet ikke i årets Vårskvulp pga. vi ikke var fulltallig mannskap.

04.05.2001
Ser man på Team J & J sitt sesong opplegget, så ser man at det er regatta i Oslo neste helg. GM Aker Brygge Cup seiles lørdag og søndag. Søndagen er satt av til finaleseiling mellom de 3 beste i klassen. Det blir første gang i år at vi møter de andre Melgesene i Oslo. Det gleder vi oss til. Mannskap til den helgen er: Jens Wathne, Jørgen Wathne, Johnny Slettli Hansen og Kjartan Iversen.

Vi er påmeldt og har tenkt å starte i årets Vårskvulp i Stavanger. Regattaen arrangeres av Gandsfjord Seilforening og starter øndag kl.11. Det er påmeldt to andre Melgeser, så det blir gøy. MVseilerH

02.05.2001
Satt ut på båten og rigget igjen for en ny regatta. Det var den først Tirsdags seilasen arrangert av Haugesund SF på 1. mai. Det var ca. 15 båter tilsammen i de to startene. Vi hadde en bra start og rundet som andre båt i den største klassen. Etter en god lens var vi rett i hekken på X-362s ved 'bunnmerke'. Seilte så en dårlig kryss, det tok seg litt opp gjennom Krokanes, men så en dårlig kryss igjen. Et bra genaker-sett og en god lens. Ved siste bunnmerke seilte vi kanskje litt nærme øya og tapte litt på det. Fikk en god kryss i mål. Noen feil gjorde at vi ble slått i den største klassen. Overall har jeg ingen peiling. Mannskapet var Jens Wathne, Jørgen Wathne, Jannicke Slettli Hansen og Maren Holler. MVseilerH

30.04.2001
Resultatsørvis: 1. Party Girl - 14 p. 2. Nikita - 18 p. 3. Marella - 27 p. Resten av resultatene kan du finne på: http://asf.askoy.org MVseilerH

30.04.2001 Da vi gikk i mål på den tredje regattaen var det tid til å sette i gang en fjerde seilas, men det ble pga. alle protestene ikke gjort. Vi seilte inn rigget ned båten, løftet det opp i hengeren, vasket den før vi pakket den inn og gjorde klar for transport. Så kom en representant for ASF å sa at vi på en foreløpig liste hadde tatt overall seieren på regattaen. Herlig !! Vi gledet oss over resultatet. Vi vant dog ikke siste regatta fordi Marella hadde søkt om godtgjørelse pga. startbåtens feil anvisning. Ettersom han kom i mål rett etter oss fikk han 1 min bedre seiltid og vant seilasen. Vi kunne ha gjort det samme og vunnet siste seilas, men vi hadde allerede vunnet overall'en så det var ingen vits. Alle konkluderte med at dette hadde vært en kjempe helg. MVseilerH

Før start på siste seilas gikk opp på riggen. Skydekket indikerte mer vind og den kom. Etter en brukbar start fikk vi litt problemer med fokken. Dette hindret oss noe, men ble raskt ordnet opp i. Vi rundet det første topp merke som båt nummer fire. Etter at vi hadde fått opp genakeren gikk det fort nedover. Ved bånnmerket ble det vist signal om at kryssmerket var flyttet til barbord. Startbåten viste feil flagg og vi gikk ut på 'feil' bane halvdel. EXspensive gikk på rett side og rundet først. Siste runding på lo merke var helgens beste. Genakeren stod med en gang og det gikk fort unna. Det gikk ikke lang tid før vi hadde seilt oss opp igjen. Vi jibbet litt for tidlig inn mot mål streken, men vi var først i mål.

30.04.2001
I den andre regattaen startet vi mer mot barbord enn i den første regattaen. Det virket som det var litt mer trykk på denne siden, samtidig som banen var skjevt lagt. Et par dårlige slag, litt problemer med heising av genakeren og at vi gikk litt feil i forhold til vinden gjorde at vi havnet på en fjerdeplass i denne regattaen. Vinner i denne seilasen var Nikita. Vi gjorde oss fort ferdig med seilasen, slik at vi begynte å tenke på den neste.

På tross av at det bare var 20 deltagende båter var Bergen's eliten representert. Marella, Nikita, Expensive m.fl. lå alle på startstreken når skuddet i den første av tre regattaer gikk. Vi hadde fri vind i starten og kom oss fort vekk fra hovedfeltet, men det var ett par av de båtene med lavere lystall som hang meget godt med. Gledlig var det imidlertidig å se at treningen dagen før hadde gitt resultater. Farten på kryssen var bra, men kanskje litt mange slag. Banen var kort og feil som ble gjort fikk store utslag på resultatet. Vi gikk i mål i den første gruppen, men følte at Marella var litt forlangt fremme. De fikk første og vi andre i den første regattaen.

Etter en kort tur ut for å spise trakk vi hjem for å legge grunnlaget for regattaen. Våknet til lite vind og overskyet. Detr var en gledesmelding at vinden skulle øke til 10 m/s. Etter at alle var kommet skiftet vi fokk, satte på roret og gikk ut for å seile. Vi fikk med oss endringene i seilingsbestemmelsene og seilte tidlig ut for å sjekke forholdene. Vi var en av de første av de 20 deltagende båten ut på regatta området. Det ble satt opp en pølsebane rett utenfor ASF's havn. Første varselsignal ble skutt 11.55. Da var baletten i gang. Det var en herlig følelse. MVseilerH

30.04.2001
På lørdag fikk vi satt ut båten og trimmet riggen før vi gikk ut å trente. Det ble en 4 timer lang treningsøkt med klare mål for øye. Vinden varierte fra 5-13 knop. Kjartan og Per Olav løste sine oppgave og lærte mye. Hovedlinjene ble trukket og nå gjenstod finpoleringen. Alle var fornøyde da vi kom i land. Vi tok av roret og gjorde klart for å bytte fokk. Båten ble vasket og tørket før vi gikk. Alt var klar til regatta og vi hadde hatt en knalldag på sjøen. Vi gledet oss kjempe mye til neste dag. MVseilerH

26.04.2001
Båten ble løftet opp i hengeren, vasket, trekket satt på og klargjort for turen til Bergen. Vi vil prøve å komme med oppdateringer fra treningen og selve regattaen i løpet av helgen. God helg seilere! MVseilerH

25.04.2001
Vi har snakket med X-362s eier og han hadde hatt 6,3-6,4 knop på kryssen og det matchet vi. Det er slettes ikke verst med en båt på 24 fot. MVseilerH

I går pusset vi ned det som var sparklet på Contrasten, for deretter å stoffe disse flatene. J&J gikk så ut for å seile Party Girl. Vi visste at det var en X-362s ute trente. Vi fant de og fikk seilte mot denne. På kryssen i lite vind holdt vi den, men når vinden økte drog de ifra. Vi var overpowered med bare 2 stk. Solen brant i vest og vinden forsvant når vi gikk inn. MVseilerH

24.04.2001
Gårsdagen gikk med til å stoffe og bone Contrast'en. Tirsdagsregattaene begynner 1 mai og til det skal båten være regattaklar. Hvis fronten som ligger over oss nå trekke nordover blir det Melges seiling i ettermiddag. Fingrene er krysset. MVseilerH

23.04.2001 Til helgen planlegger Team J&J å seile Vårbløyta som arrangeres av Askøy SF. Det er lagt opp til tre seilaser på pølsebane på søndag. Vi drar til Bergen allerede fredag etter jobb. Lørdag blir det lagt opp til trening. Mannskap i helgen er Jens, Jørgen, Per Olav og Kjartan. MVseilerH

23.04.2001
10 garders varme og 8-14 knops vind gjorde forholdene glimrende. Vi var ute i Karmsundet og seilte da Flipper en Bottlenose delfin kom opp ved skutesiden. Den likte tydligvis bulben vår, den som er like strømlinje formet som delfinen selv. Flipper hadde litt problemer med slagene. Klar til slag, vi slår og en påfølgende kursendring på 80 grader lå ikke i vår kommunikasjons linje. Den kom tilbake etter en stund. Uansett så var det en fin opplevelse i vårværet. MVseilerH

20.04.2001
Værmeldingene er bra og treningsiveren er på topp. Båten går ut idag slik at vi kan trene. Kommer tilbake med mer om treningen i løpet av helgen. MVseilerH

Hei seilere!! Seilsesongen 2001 ble startet i Bergen med Neglespretten. Neste helg fortsetter sesongen, dette også i Bergen. Regattaen heter Vårbløyta. Det er seiling kun på søndag og det legges opp til 3 baneseilaser. Vi har nesten mannskapet klart. Dette har vi sett fram til lenge. MVseilerH

08.04.2001
Endelig trening igjen. Været viste seg fra sin beste side. Sol og 8-12 knops vind hva mer kan enn be om? Jens, Jørgen, Per Olav og Bjørn Ole var med på treningen som bestod av terping på boathandling med de to 'nye'. Dette sammen med fartstrekk og merkerundinger gjorde at vi hadde en produktiv treningsøkt. Ser frem til regatta i slutten av måneden. MVseilerH

02.04.2001
Som dere har sett er meldinger i denne loggen borte. Vi jobber med saken. Vær tålmodige. I denne måneden starter regattaene og vi kommer til å trene en god del. MVseilerH